Thursday, March 15, 2012

Οι 5 αισθήσεις

Οι περισσότεροι από μας πιστεύουν ότι οι 5 αισθήσεις είναι αυτό που δηλώνει η λέξη καθεμίας από αυτές, δηλαδή η όραση αφορά σε αυτό που βλέπουν τα μάτια, η ακοή σε αυτό που ακούν τα αυτιά και ούτω καθεξής. Προφανώς η πίστη αυτή προκύπτει αβίαστα από την εμπειρία του καθένα σχετικά με τη λειτουργία που επιτελεί κάθε αίσθηση, η δε εν λόγω λειτουργία είναι αδιαμφισβήτητη, δεν πρόκειται να επιχειρηματολογήσω υπέρ του αντιθέτου. Ωστόσο, επειδή κανένας κανόνας δεν είναι ανεπίδεκτος εξαίρεσης (κι αυτό είναι ίσως ο μόνος κανόνας χωρίς εξαιρέσεις) θα προσπαθήσω να περιγράψω με αρκετή ασάφεια το πώς έκαστη των 5 αισθήσεων είναι σε θέση να επιτελέσει τη λειτουργία που κατά κανόνα επιτελεί κάποια άλλη, φερ'ειπείν το πώς η αφή μπορεί να αντικαταστήσει την όσφρηση σε περίπτωση που η μύτη σας είναι βουλωμένη. Για το λόγο αυτό, θα χρειαστεί να επικαλεστώ ένα πείραμα που μπορείτε να κάνετε κι εσείς στο σπίτι με την προϋπόθεση ότι συμβιώνετε με ένα άλλο άτομο για το οποίο τρέφετε τουλάχιστον δύο με τρία ευγενικά συναισθήματα, τα οποία καλλιεργείτε με φροντίδα έτσι ώστε να μη σας μαραθούν με μια απότομη αλλαγή του καιρού.
Μην χρησιμοποιήσετε ρινικό αποσυμφορητικό για ένα 24ωρο. Μετά, με τη μύτη βουλωμένη ως εκεί που δεν παίρνει, αναπνέετε με σχετική δυσκολία από το στόμα εναλλάσσοντας αναπνοές με ανάσες (για όποιον δεν μπορεί να αντιληφθεί τη λεπτή διαφορά σε αυτά τα δύο, σας παραπέμπω στο τραγουδιστικό ύφος του Ψαραντώνη και της Beth Gibbons των Portishead για να γίνει κατανοητή η εν λόγω διαφοροποίηση.) Τοποθετήστε έπειτα τον άνθρωπό σας όρθιο κόντρα στον τοίχο και γδύστε τον. Αν ο άνθρωπός σας αισθανθεί λίγο άβολα μιλήστε του κοντά στο αυτί - η χροιά της φωνής σας με τη βουλωμένη μύτη θα τον κάνει να γελάσει και θα χαλαρώσει. Μην του αποκαλύψετε τίποτα από αυτό που πρόκειται να συμβεί, απλά μιλήστε του όπως θα μιλούσατε σε κάποιον που γνωρίσατε μόλις. Το τι θα λέγατε σε κάποιον που γνωρίσατε μόλις είναι αποκλειστικά δικό σας θέμα. Στη συνέχεια ενώστε την άκρη του αντίχειρα και του δείκτη του δεξιού σας χεριού αφήνοντας χαλαρά τα υπόλοιπα δάκτυλα και με αυτό το σχήμα διατρέξτε την επιδερμίδα που έχετε μπροστά σας προσέχοντας να απέχει μετά βίας από το χνούδι του δέρματος πάνω στο οποίο δουλεύετε. Συνεχίζετε αργά με τον τρόπο αυτό κατά μήκος και κατά πλάτος αυτής της απαλής επικράτειας αποφεύγοντας να έρθετε σε επαφή με τα γεωγραφικά εξογκώματα που έχουν τα περισσότερα σώματα, όπως ελιές, θηλές, ουλές κτλ. και γενικά ο,τιδήποτε μπορεί να αποσπάσει την προσοχή σας από αυτό που κάνετε. Σταδιακά, το χέρι σας θα μουδιάσει και θα ακουμπήσει κατά λάθος πάνω στην επιδερμίδα του ανθρώπου σας που κατά πάσα πιθανότητα θα έχει ιδρώσει. Αυτό είναι ένα καλό σημάδι γιατί δείχνει ότι ο άνθρωπός σας συμμετέχει στο πείραμα όσο κι εσείς (δεν θέλουμε το γνωστό σχήμα "ζωγράφος σχεδιάζει γυμνό μοντέλο", αλλά κάτι σαν το αντίστροφο, δηλαδή "ακίνητο μοντέλο ζωγραφίζει το δημιουργό του"). Επαναλαμβάνοντας την κίνηση αυτή για λίγη ώρα ακόμα θα διαπιστώσετε ότι το χέρι σας, κάθε φορά που διατρέχει μια συγκεκριμένη περιοχή συλλέγει οσμές που σας είναι οικείες. Προσοχή εδώ! Δεν ξεβούλωσε ξαφνικά η μύτη σας, απλά το μυαλό σας παίζει τα γνωστά παιχνίδια υποβοηθούμενο από τη μνήμη, η οποία πυροδοτεί τη μετακίνηση των χημικών ουσιών που όταν ενώνονται ενεργοποιούν τους νευρώνες που είναι υπεύθυνοι για αυτή την παραίσθηση, είναι τόσο απλό. Μετά το ξαφνικό σοκ, μαζέψτε όση δύναμη σας έχει απομείνει για να αναρριχηθείτε στο αυτί του ανθρώπου σας, στο ίδιο αυτί που αρχικά είχατε ψιθυρίσει κάτι με βουλωμένη μύτη. Τότε, αν όλα έχουν πάει κατ' ευχήν, η φωνή σας θα βλέπει τη διαδρομή μέσα στην αεροφόρο κοιλότητα, πέφτοντας στην πορεία στο φυσιολογικό τυφλό σημείο του οπτικού πεδίου που δεν ενώνεται με τίποτα με το ρινικό διάφραγμα αν και εσείς θα πρέπει να είστε σε θέση να το ακούτε, και μετά θα ακουμπήσετε τη γλώσσα, η οποία εμφανίζει μεγάλη ελευθερία κινήσεων, τόση που να σας επιτρέπει να μυρίζετε ακόμη και με τα δάχτυλα ό,τι δεν σας επιτρέπει να κάνετε η βουλωμένη σας μύτη.
Καλή επιτυχία.

No comments: